Jak zasoby domeny publicznej można wykorzystać w szkole?

  • fotografie i grafiki udostępniane przez biblioteki, archiwa i muzea cyfrowe sprawdzą się jako wizualne materiały źródłowe do omawiania na lekcjach historii czy języka polskiego;
  • biblioteka WolneLektury.pl publikuje cyfrowe wersje lektur szkolnych – to teksty z domeny publicznej po odpowiednim przygotowaniu i zredagowaniu udostępnione na wolnej licencji;
  • materiały wizualne z domeny publicznej przydać się mogą przy przygotowywaniu uczniowskich prezentacji multimedialnych;
  • zbiory dźwiękowe i muzyczne z domeny publicznej mogą być wykorzystywane jako ścieżki dźwiękowe do uczniowskich lub szkolnych filmów publikowanych na YouTube;
  • zbiory domeny publicznej mogą być podstawą rozmaitych projektów edukacyjnych, polegających na ich digitalizowaniu, opracowywaniu czy udostępnianiu online – może to być na przykład tworzenie małych lokalnych archiwów cyfrowych lub przewodników.

Zastanów się, jak zasoby domeny publicznej można wykorzystać w instytucji kultury.

  1. wizualne zbiory domeny publicznej mogą być podstawą rozmaitych gadżetów promujących instytucję (zob. http://szukamy.org/wyszukane); to także dobre źródło do wykorzystania przy przygotowywaniu plakatów, ulotek i innych materiałów informacyjnych;
  2. praca z zasobami domeny publicznej może być podstawą projektów edukacyjnych, polegających na przykład na budowaniu niewielkich archiwów lokalnych, tworzeniu dokumentacji lokalnych zabytków, map, przewodników itp.; uczestnicy projektu edukacyjnego mogą także samodzielnie fotografować i skanować dostępne zbiory z domeny publicznej oraz publikować je w Wikimedia Commons, zwiększając tym samym ich zasięg i pozwalając, aby były wykorzystywane do ilustrowania haseł Wikipedii.

 Dobrym przykładem pokazującym różnorodne sposoby wykorzystania utworów z domeny publicznej jest Rijksstudio – projekt amsterdamskiego Rijksmuseum.