Newsletter to jedna z najpopularniejszych i najprostszych form pozyskiwania interesujących nas informacji. Ba! Nie musimy ich nawet szukać – trafiają prosto do naszej skrzynki e-mailowej!
Istnieje wiele rodzajów newsletterów. Mogą zawierać tylko leady (wstępy) artykułów z przekierowaniem na stronę z całym tekstem, mogą to być niedostępne nigdzie indziej ciekawostki i poradniki. Wszystko zależy od kreatywności twórców. Bardzo często newslettery pełnią funkcję zaproszeń na spotkania, szkolenia czy innego typu wydarzenia publiczne. Ponadto część autorów wykorzystuje je jako nośniki z dodatkowymi materiałami, rozszerzającymi wiedzę stałych czytelników (raporty, e-booki itp.).

Przykładowe okienko do zapisania się na newsletter (planer.info.pl)

Przykładowe okienko do zapisania się na newsletter (planer.info.pl)

Podobnie jak z treścią, tak i duża dowolność panuje w wyglądzie newslettera. Jest to zwykły e-mail, ale jego zawartością może być grafika, tekst ze zdjęciami, wideo czy ostatnio coraz bardziej popularne GIF-y. Tradycyjny newsletter zbudowany jest jednak zazwyczaj z tak zwanego headera, czyli paska nawigacji oraz modułów z informacjami składającymi się z grafiki, nagłówka oraz początkowego fragmentu tekstu i przekierowania do dalszej części artykułu.

Zapisy do newslettera są dobrowolne i zazwyczaj łatwo je znaleźć na interesujących nas stronach w postaci okienka do wpisania e-maila i potwierdzeniu za pomocą przycisku. Odchodzi się już raczej od zapisów za pomocą formularza w wyskakującym okienku (pop-up). Czasami autor strony oprócz maila prosi o nasze inne dane: imię i nazwisko (w celu personalizacji), a w przypadku treści branżowych – także o informacje o naszym stanowisku, numerze telefonu czy firmie, w której pracujemy (to z kolei związane jest z chęcią nawiązania kontaktów biznesowych i lepszego poznania nas pod kątem zaproponowania specjalistycznych usług lub produktów autora). Pytania o nasze preferencje, na przykład dotyczące treści czy ulubionych tematów, ma za zadanie dostarczenie dopasowanego do naszych oczekiwań newslettera.

Warto pamiętać o uwarunkowaniach prawnych związanych z wykorzystywaniem newslettera. Listy mailingowe wykorzystywane do celów komercyjnych muszą być zgłoszone do Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Ma to zapewnić maksymalną ochronę informacji o nas. Ponadto warto dodać, że każdy newsletter powinien mieć łatwy do znalezienia przycisk umożliwiający wypisanie się z usług (unsubscribe).