pan henryk
pani krystyna
Henio: Krysiu, jakie miałem ostatnio przygody w internecie…
Krysia: Co się stało Heniu?
Henio: Chciałem obejrzeć film, wiesz, ten Wajdy z 1960 roku!
Krysia:Niewinni czarodzieje”?
Henio: Ten, ten. Znalazłem go w internecie, na portalu jakimś. Kazali mi się zarejestrować i kliknąć, że akceptuję regulamin. To kliknąłem.
Krysia: I jak film?
Henio: Co tam film, nawet nie obejrzałem. Po 10 dniach dostałem e-maila z wezwaniem do zapłaty. Sto złotych prawie chcą.

Pobieraczek

Pobieraczek.pl (obecnie już nie istnieje, ale w internecie znajduje się wiele podobnie działających stron) był jednym z pierwszych w Polsce serwisów przeznaczonych do udostępniania, pobierania i przechowywania plików. Twórcy serwisu proponowali bezpłatne korzystanie z plików, ale jeśli po 10 dniach nie zrezygnowało się z usługi, automatycznie uruchamiany był płatny abonament (94,80 złotych). Informacja o nim ukryta była dość sprytnie w regulaminie, który zresztą niewiele osób czytało.

Jak się bronić, gdzie szukać pomocy?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) udziela porad prawnych oraz interweniuje w sytuacjach naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Kontakt:

  • infolinia konsumencka: 800 889 866;
  • adres e-mail: porady@dlakonsumentow.pl.

Rzecznik Praw Konsumenta
W celu uzyskania bezpłatnej porady prawnej możesz się zwrócić do miejskiego lub powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta.

pan informatykGrześ Informatyk radzi:

Odpowiedniego Rzecznika Praw Konsumenta możesz znaleźć na stronie www.uokik.gov.pl/kontakt.php, zaznaczając odpowiedni trapiący Cię problem, swoje województwo oraz miasto.

Czym zajmuje się Rzecznik Praw Konsumenta?

  • bezpłatnym poradnictwem oraz informacją prawną dla konsumentów;
  • występowaniem do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
  • może wytoczyć sprawę lub włączyć się w trwające postępowanie dotyczące ochrony praw konsumentów.

pani wandaPrzezorna Wandzia radzi!

Jak uniknąć podobnych sytuacji? Szukaj darmowych witryn, które nie wymagają dodatkowej rejestracji. Czytaj regulaminy! Pomocny może też okazać się „Dziennik internautów”, który często opisuje takie sytuacje. Znajdziesz go na stronie: www.di.com.pl. A najlepiej – zapytaj wnuczka o sprawdzoną stronę!

Jak sobie poradzić z nieuczciwym sprzedawcą?

Pani Krysia dostała zaproszenie na wesele swojej córki. Idealną sukienkę na tę uroczystość znalazła na jednym z portali aukcyjnych. Minęły dwa tygodnie od momentu, w którym towar powinien zostać wysłany, a Pani Krysia nadal go nie otrzymała. Zaniepokojona napisała do sprzedawcy z prośbą o wyjaśnienie, jednak nie doczekała się żadnej odpowiedzi. Ponawiała próby kontaktu kilkukrotnie, zawsze bez skutku.

Co możesz zrobić, jeżeli znajdziesz się w podobnej sytuacji?

Krok 1. Zbierz informacje o nieuczciwym sprzedawcy i dane dotyczące zakończonej aukcji, ponieważ będą one potrzebne w wypadku zgłoszenia sprawy na policję.

Dane sprzedawcy

  • imię i nazwisko
  • adres zamieszkania/prowadzenia działalności, NIP/REGON
  • numery telefonów, kont bankowych
  • login (nazwa użytkownika),
  • adres poczty elektronicznej (identyfikator użytkownika komunikatora GaduGadu, Skype)

Dane dotyczące aukcji

  • ustalenie numeru aukcji (ewentualnie danych charakterystycznych dotyczących
  • sprzedawanego przedmiotu, zamieszczonych w opisie)
  • ustalenie daty rozpoczęcia i zakończenia aukcji,
  • daty przystąpienia do aukcji
  • cena i opis przedmiotu aukcji

pan informatykGrześ Informatyk radzi:

Najpotrzebniejsze dane znajdziesz na stronie aukcji, w której brałeś udział, oraz w wiadomości potwierdzającej zakup danego produktu:

aukcja

Krok 2. Zgłoś sprawę administratorowi portalu, w którym kupiłeś towar (np. na Allegro potrzebne dane znajdziesz zakładce „kontakt”) – możliwe, że jego interwencja pomoże polubownie rozwiązać sprawę.

Krok 3. W wypadku braku chęci polubownego rozstrzygnięcia sprawy przez sprzedawcę, należy złożyć jak najszybciej zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce policji. Dla tego kroku ważne jest spisanie informacji podanych w punkcie 1 i przekazanie ich funkcjonariuszowi policji.

Możesz uniknąć problemów, jeżeli przed dokonaniem zakupu w internecie zwrócisz uwagę na:

  1. Dane sprzedawcy – muszą znajdować się na stronie internetowej lub na portalu aukcyjnym.
  2. Jeśli informacje o sprzedawcy budzą twoje wątpliwości – skontaktuj się z nim (np. telefonicznie) i o wszystko dopytaj.
  3. Zawsze zachowuj potwierdzenia złożenia zamówienia, jego przyjęcie i potwierdzenie wpłaty.
  4. Korzystaj z usług takich internetowych sprzedawców i portali aukcyjnych, które są polecane przez znajomych czy innych internautów.
  5. Upewnij się, że wiesz, jaki dokładnie produkt zamawiasz – bez pospiechu przeczytaj opis, przejrzyj zdjęcia, a w razie pytań skontaktuj się ze sprzedawcą.
  6. Gdy masz podejrzenia co do usługi – najlepiej zrezygnuj.

Kradzież danych

3. Kradzież danych

Aby móc korzystać z usług internetowych, zwłaszcza tych związanych z e-bankowością, musisz udostępniać różnym portalom swoje dane. Logując się do banku, kupując bilet lotniczy, płacąc kartą kredytową za internetowe zakupy możesz zostać poproszony o podanie takich informacji jak:

  • imię i nazwisko;
  • adres;
  • numery PESEL (pamiętaj żaden bank nigdy nie poprosi Cię o podanie całego numeru PESEL);
  • numer karty kredytowej;
  • adres zamieszkania.

Bardzo ważne jest, by przy podawaniu swoich danych mieć pewność, że korzystasz z bezpiecznych stron. W przeciwnym razie mogą one trafić w ręce osób, które spróbują wykorzystać Twoją tożsamość i np.: wyłudzić kredyt przy użyciu Twoich danych.
Aby zdobyć potrzebne informacje, oszust będzie próbował podszyć się pod bank lub innego usługodawcę. Możesz na przykład otrzymać dziwny e-mail z banku z prośbą o zalogowanie się do konta. Jednak zamiast na stronę swojego banku trafisz na stronę, która tylko ją udaje – jeśli wpiszesz tam swoje dane, to zostaną przejęte przez oszustów.

Jak uniknąć takich sytuacji?

  1. Zwracaj uwagę na adres strony, sprawdź, czy zaczyna się od „https://” – jeśli w adresie brakuje „s”, może to oznaczać, że certyfikat bezpieczeństwa tej strony jest nieaktualny i wtedy lepiej nie podawać swoich danych.
  2. Staraj się zapamiętać, jak wygląda strona banku, z którego korzystasz. Każdy z nas musi umieć odróżnić prawdziwy banknot od falsyfikatu. Podobnie jest ze stronami banków – ważne jest nauczyć się odróżniać bezpieczne strony od podejrzanych podróbek.
  3. Wysłana e-mailem prośba o podanie loginu czy hasła powinna wzbudzić Twoją czujność. Żadna firma oraz żaden bank nie żądają takich informacji.